Wervelende voorstelling van Leine/Roebana in Heerenveen

seele-herz_leineroebana_the_stolz_quartetCamilla Bundel en Audrey Apers in ‘Seele/Herz’ van LeineRoebana.
Foto: Deen van Meer

RECENSIE (Posthuistheater, Heerenveen 6 april 2016) – De dansvoorstellingen van LeineRoebana kenmerken zich door een innig samengaan van life muziek en dans. In ‘Ghost Track’ stond een compleet gamelanorkest op het podium, in ‘Smell of Bliss’ trad violiste Liza Ferschtman op. Het bijzondere is dan steeds dat deze musici een integraal onderdeel uitmaken van de choreografie. Zo ook bij de tweedelige voorstelling ‘Seele/Herz’ waarin het Stolz Kwartet optreedt, vier musici worden opgenomen in de wervelende bewegingen waar het idioom van Leine/Roebana door gekenmerkt worden. Dromerigheid contra heftigheid in een dynamisch toneelbeeld. Daarbij wreekt zich overigens het nogal krappe toneel van het plezierige, intieme Posthuistheater in Heerenveen waardoor de heftige bewegingspatronen af en toe wat chaotische trekken krijgen doordat de dansers te weinig ruimte hebben. Maar daar staat tegenover dat het contact tussen gezelschap en publiek optimaal is.

Binnen de Nederlandse en internationale dans neemt het moderne dansgezelschap van choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana al 25 jaar een belangrijke plaats in. Het choreografenduo ontwikkelde een uniek eigen dansidioom vanuit een nieuwe benadering van symmetrie, ritme en compositie. De wisselwerking tussen dans en muziek, in samenwerking met musici en componisten, is de kern van het werk van LeineRoebana. Hun muzikale voorkeur varieert van renaissance tot hedendaagse componisten en weerspiegelt hun zoektocht naar authenticiteit. Door zoveel mogelijk live muziek te gebruiken, vaak met composities in opdracht, verkennen ze de mogelijkheden van de dialoog tussen dans en muziek. Dat leidde in Seel/Herz vaak tot verrassingen en prachtige momenten, vooral doordat het Stolz Kwartet zich flexibel in de choreografie mengde, met Lydia Blijdorp in een gedurfde rol van dynamishe celliste, die in staat is om met haar instrument over het toneel te dansen en tegelijkertijd te spelen. Ook verrassend is het duo dat ze vormt met danseres Luane van Eekeren, gespecialiseerd in jazz- en musicaldans, waarbij Van Eekeren over een prachtige stem blijkt te beschikken.

Verstilde muziek van Kate Moore, heftige trommelklanken, ijzingwekkende lawaai en de muziek van het Stolz Kwartet vormden het decor voor het verhaal over onsterfelijkheid, met als uitgangspunt de Griekse mythe van Marsyas en Apollo,uitgebeeld door de dansers Tim Persent en Uri Eugenio. Een boeiende,energieke en ritmisch sterke voorstelling.
ERIC BOS

Seel/Herz is te zien in Goude (vanavond, Goudse Schouwburg), Haarlem (12 en 13 april, Verkadefabriek), Amstelveen (28 april, Theater Griffioen) en Rotterdam (29 april, Rotterdamse Schouwburg)

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *