Reacties

‘Deze historische roman en tegelijk muziekroman (alsook detective) vertelt met verve en aandacht voor couleur locale – Venetië uit die dagen wordt mooi neergezet – een spannend verhaal. Vooraanstaande kunstenaars uit die dagen treden handelend op. De stijl heeft wel eens archaïsche trekken en schuwt het cliché niet. Dat neemt niet weg dat dit boek met historisch en literair plezier te lezen is en een blijvende indruk achterlaat aan Venetië in de jaren dertig van de 18de eeuw.’ – Jos Radstake, NBD/Biblion

‘Wervelend debuut over schoonheid en verleiding. Hoewel De trouwe nimf hier en daar behoorlijk burlesk aandoet, en met zichtbaar plezier aandacht wordt besteed aan erotiek, passeren ook serieuze zaken de revue. Veranderende opvattingen over man-vrouw verhoudingen, de rolverdeling tussen meester en knecht, maar ook de prijs die moet worden betaald voor verleiding en het streven naar schoonheid. Eenmaal pagina 80 voorbij krijgt het boek de trekken van een heuse pageturner.’- Joep van Ruiten, Dagblad van het Noorden

‘Het boek ademt op elke bladzijde kennis, ervaring, wijsheid, humor, creativiteit. De stad is op een sublieme wijze geportretteerd. De karakters zijn zonder uitzondering levensecht, de plot maakt het boek tot een page-turner en ik heb me er zelfs toe laten verleiden mijn zware box met 40 cd’s van Vivaldi weer uit de kast te halen om vooral naar de vocale werken te luisteren. Het boek is in alle opzichten geslaagd, een roman om een auteur mee te feliciteren.’ – Anton Brand, schrijver, literatuurcriticus, voorzitter Stichting Literaire Activiteiten Groningen (SLAG)

 ‘I wander if you ever lived in Venice to describe it so well…’– Alessandra Adriani, hoofd tourist information in Venetië 

‘Het is een vlot geschreven verhaal over het leven in deze unieke stad. De lezer maakt kennis met diverse – voornamelijk hooggeplaatste – Venetianen. Dat schone schijn als gevolg van kuiperijen, decadentie, list en bedrog zeer bedrieglijk kan zijn, wordt in de loop van het verhaal duidelijk. Vivaldi is een van de romanpersonages, zijn muziek, persoonlijkheid en levensomstandigheden komen uitgebreid aan bod – de titel De Trouwe Nimf slaat op Vivaldi’s opera La fida Ninfa.’– Akkoord Magazine no 32, april/mei 2010 

‘De trouwe nimf is een cultuurhistorische verhandeling waardoorheen een liefdesgeschiedenis is gevlochten over de oude tijd die vervangen wordt door de nieuwe tijd die er vervolgens met een ander vandoor gaat.’– Tom Hageman, Klassieke Academie voor Schilderkunst, Groningen

‘Ik heb uw Venetiaanse roman gelezen, ademloos en in één ruk door. Spannend, speels, liefdevol en humoristisch. Venetië gaat echt leven, net als de personages. Ik ben geen liefhebber van historische romans, maar zo voelt het boek helemaal niet. De ‘historie’ blijft luchtig en af en toe grappig. De beschrijving ergens in het begin over de bedrijvigheid in de haven brengt zelfs de geur mee. Graag weer zo’n heerlijk boek!’– Lineke Tulp, Dalfsen

‘Ik was aan het eind van De Trouwe Nimf bijna in tranen, zo spraken de hoofdpersonen me aan. Ik heb het gevoel dat ik ze mis. Het is geen vrolijk einde, maar dat maakt het juist mooi en aangrijpend. Heel beeldend, bijna schilderachtig is alles beschreven. Mijn oprechte complimenten.’– Carla Oortwijn, Assen

‘Mooi en spannend. Wat je over Vivaldi’s muziek schrijft, is me uit het hart gegrepen. Ook houd ik van het door elkaar husselen van de zintuigen.’– Carolien Eijkelboom, specialiste Oude Muziek 

‘Ik heb van het boek genoten, mooi filmisch verteld. Ik kon er zo instappen! Hilarisch, absurd en ook nog eens informatief. Wel een erg tragisch einde, vooral voor de nimf, maar dat hoort er ook wel weer bij. Al met al toch een soort van Middeleeuwen toen, op intermenselijk gebied, ondanks de hoogtij van de cultuur. Ik moet nog regelmatig aan de personages denken, alsof ik er zelf bij ben geweest.’– Marie Cecile Thijs, Rotterdam

‘Ik wil u complimenteren met uw boek De Trouwe Nimf. Ik kreeg het boek aanbevolen van een bevriende kunsthistorica. Het boek is prachtig en meeslepend geschreven.’– Gwendolyn van Essen, Groningen

‘Ik ga regelmatig naar Venetië en ik herkende alles, het is zo geschreven alsof je er rondwandelt.’– Grietinus Harms, Rolde

‘Met veel plezier heb ik het boek gelezen, een historische roman is dan ook het soort boek dat mij aanspreekt. Prachtig zoals de sfeer in Venetië wordt weergegeven. Het verhaal van dat babyvet is zelfs nu nog actueel, gezien laatst het bericht in de krant van mensen die opgepakt zijn wegens vermeende lijkenschending waarbij ze menselijk vet verkocht zouden hebben. Het zijn de vrouwen die in het boek het verhaal bepalen. Het was een genoegen het te lezen.’– Marion Kraus, Haren

‘Ik heb je boek, weliswaar in mijn tempo, in één ruk uitgelezen.
Wat een bijzondere roman en wat een belevenissen van die Milo.
Het is ook net, alsof jij in die tijd in Venetië hebt gewoond en of jij
Vivaldi persoonlijk gekend hebt. Het tempo van het verhaal is net zoals
de wisselingen in zijn muziek.
Om de personen letterlijk een beetje te kunnen volgen heb ik er af en
toe een kaart van de stad bijgehaald. 
Mijn complimenten; ik heb er van genoten.
Peder Borgen, Curacao