Vliegende dolfijnen en verbeelding op eindpresentatie van Minerva

Antonia Rhenen

 Still uit de animatiefilm ‘Lanuuk’ van Antonia Rehnen.

Groningen (6 juni) – Net als bij de Klassieke Academie voor Beeldende Kunst wordt er ook op de Academie Minerva in Groningen voortdurend gesleuteld aan het onderwijs. In deze tijd misschien wel meer dan anders. De eindexamententoonstellingen van beide instituten zijn immers de visitekaartjes van de opleiding. Een opleiding wordt afgerekend op de resultaten. Directeur Dorothea van der Meulen liet gisteravond tijdens de preview van de eindexamenpresentatie desgevraagd weten dat ze de indruk heeft dat het eindexamen deze keer over de hele linie goed van niveau is en minder pieken en dalen te zien geeft.

De preview voor genodigde relaties van Minerva die werd gegeven in de dependance aan de Praediniussingel is iets nieuws en liep vooruit op de officiële opening vandaag in het hoofdgebouw aan het Gedempte Zuiderdiep. Zo kon de organisatie proefdraaien, waarbij de studenten bij hun werk aanwezig waren om uitleg te geven. Juist op een op conceptualiteit gerichte opleiding als Minerva is uitleg meer dan noodzakelijk omdat het idee achter het beeld belangrijker wordt gevonden dan het resultaat. Gek genoeg is informatie over dat idee vaak niet eens nodig. Als kijker hoef je niet perse te weten uit welke zielenroerselen of gedachtegangen iets is ontstaan. Het gaat er toch om of het resultaat iets met je doet. Het beeld vertelt een eigen verhaal en dat wil je het liefst met eigen ogen ‘lezen’ en ondergaan. In theorie hoeft conceptuele kunst niet tot een tastbaar resultaat te leiden, maar als kunstliefhebber zie je toch liever iets concreets waaraan je je kunt spiegelen of je eigen gedachten en ideeën op kunt projecteren.

Daarom is het project van de Duitse Antonia Rehnen, met de titel ‘Lanuuk’, misschien wel een van de mooiste op de locatie Voormalig Postkantoor. Zij werkt met projectie, een poëtische en grappige animatiefilm met de titel ‘Lanuuk’ en een ééndimensionale zwart-wit collage van een Metropolis-achtige voorstelling met huizen, gebouwen en schepen. De grote verrassing is dat in de lucht boven de stad geheimzinnige, dolfijnachtige vormen oplichten die van links naar rechts door de hemel zeilen. Een fascinerend schouwspel, wat des te opmerkelijker is als je bedenkt dat haar idee en techniek eigenlijk al heel oud zijn (associaties met 19de-eeuwse illustraties, oude silhouettenfilms en Monty Python). Goed en overtuigend uitgevoerd blijkt het nog steeds een grote kracht te hebben. Pure verbeelding.

Inspiratiebronnen voor haar waren Dylan Thomas, Lotte Reiniger en George Perec, laat Antonia Rehner weten. ‘Al deze perceptuele ervaringen maken deel uit van de poëtische ruimte in de mens, die ik bestudeer’, schrijft ze. En: Het is ‘de bijeenvoeging van beeldelementen uit verschillende tijden en werelden.’ Zeker de moeite waard om te gaan zien.

Het is waar wat Dorothea van der Meulen vertelde, het niveau van de eindexamenresultaten is, vergeleken met voorgaande jaren tamelijk hoog en over het geheel van een vergelijkbaar niveau. Kwaliteit wordt steeds belangrijker in een tijd waarin beeldende kunst veel tegenstand ondervindt.

‘Lanuuk’ is het afstudeerproject Autonome Beeldende Kunst van Antonia Rehner en te zien in het Voormalig Postkantoor, Munnekeholm 1 Groningen. Open: za 6 juli (16.30-19.00 uur), zondag 7 juli (12-17 uur), ma 8 t/m wo 10 juli (10-21 uur), do 11 juli (10-18 uur).

Eric Bos beschrijft gedurende de eindexamenpresentatie van Minerva elke dag zijn indrukken en het werk van een exposant.

 

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *