1170 Een echte eyecatcher

visualia-1170-kasteel-ruurlo-carel-willink-inloopkast-mathilde-met-kleding-fong-leng-coll-museum-more-foto-wilma-lankhorstJaponnen van Fong Leng in Kasteel Ruurlo.
copyright: Wilma Lankhorst – blog Wilma takes a break

De mooiste werken in Kasteel Ruurlo zijn de japonnen, creaties is een betere uitdrukking, van Fong Leng. Verbluffende japonnen van leer en satijn, metaal en kralen met motieven die aan de Art Nouveau en aan oosterse voorbeelden zijn ontleend. Ze stralen de warmte en sensualiteit uit die de schilderijen van Carel Willink (1900-1983) doorgaans ontberen.

De collectie Willink in Ruurlo is een dependance van Museum More van topondernemer Hans Melchers in Gorssel en ging anderhalve maand geleden na enkele kostbare aanpassingen open. Het blijkt een schot in de roos te zijn. Willink is immers onze aartsvader van het Magisch Realisme. Hij was ook de echtgenoot en vaderfiguur van het even kleurrijke als tragische fenomeen Mathilde de Doelder (1938-1977). Willink kocht voor honderdduizenden guldens de creaties van Fong leng die zijn muze Mathilde mocht dragen. In die kleren schilderde hij haar. Meer dan genoeg redenen om naar Ruurlo af te reizen. Op een zomerse zaterdag is het kasteel dan ook bijna te klein om de stroom, overwegend bejaarde, bezoekers te bergen.

Bovendien, misschien wel zijn beroemdste schilderij is daar permanent te zien. Dat is het staatsieportret van Mathilde in haar extravagante, zilverkleurige luipaardmantel van Fong Leng. Het staatsieportret is door zijn formaat en kleurigheid een echte eyecatcher. De goudkleurige kopie van de mantel die ook door Fong Leng werd gemaakt staat in een vitrine in dezelfde zaal. Een moderne Rembrandt kun je Carel Willink niet noemen. Rembrandt vond hij teveel naar zweet en bloed ruiken, liever zag hij Vermeer, het geconstrueerde en meer gereserveerde. De kilheid in Willinks eigen werk met veel steen, marmer en desolate landschappen, past natuurlijk bij de magisch realisten. Dat is juist wat veel mensen aantrekt. Het Magisch Realisme wil elementen die niet bij elkaar horen samenbrengen in één voorstelling zodat een gevoel van vervreemding wordt gewekt. Vandaar de kameel in het park van Versailles, alsof je midden in een droom zit.

Dat niet altijd prettig aandoende afstandelijke versterkt het gevoel dat het om een andere wereld gaat. Daar moet je van houden. Gelukkig kunnen liefhebbers van wat meer warmte terecht bij een portret van Willinks tweede echtgenote Wilma Jeuken uit 1930. Het is wat avantgardistisch geschilderd. De lichaamsproporties zijn wonderlijk uit elkaar getrokken, maar het is mooi van kleur, levendig en expressief. En al is het een portret van verf, het is vooral een portret van vlees en bloed.

Collectie Carel Willink. Kasteel Ruurlo, Vordenseweg 2, Ruurlo. Open: di t/m zo 11-17 uur. www.museummore-kasteelruurlo.nl

 

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /srv/users/serverpilot/apps/visualia/public/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *