Chuck Close: ‘Kate Winslet – Actor’.
copyright: 2014 by the Condé Nast publications Ltd
Het is wonderbaarlijk wat make-up en face-lifting vermag bij de acteurs en actrices in de filmindustrie. Jaar na jaar, film na film, zien filmsterren er nog even aantrekkelijk, prachtig, verleidelijk en stralend uit. De benaming ‘ster’ geeft het al aan, het gaat om mensen die hoog boven ons verheven onveranderlijk in films en glossy’s door ons worden aangegaapt.
Om te weten hoe ze er in het echt uitzien, als ze ’s morgens opstaan, de kinderen van school halen of na een drukke werkdag doodmoe in bed tuimelen, is een kunstenaar nodig. Voor de Hollywoodspecial van het blad Vanity Fair werd de Amerikaanse kunstenaar Chuck Close uitgenodigd om een aantal sterren te portretteren. Zonder enige verfraaiing.
Vanity Fair is een gewilde Amerikaanse glossy over populaire cultuur, mode en actuele affaires zoals de Oscar-uitreiking 2014 waar het blad een special over heeft gemaakt. Fotografe Annie Leibovitz werd deze keer gevraagd de traditioneel uitklapbare cover te maken waarop zorgvuldig gekapte, geschminkte en geklede topsterren poseren. Maar binnenin staan de foto’s die Chuck Close maakte van een twintigtal filmberoemdheden.
Chuck Close (Washington, 1940) is een schilder en fotograaf die vooral bekend is geworden met zijn wandgrote, fotorealistisch geschilderde portretten die van dichtbij bekeken uiteen vallen in abstracte facetjes. De tegenstelling tussen Annie Leibovitz en Chuck Close kan niet groter zijn. Leibovitz is in staat de glamour van haar beroemde modellen tot sprookjesachtige hoogte te ensceneren. Chuck Close gebruikte ‘slechts’ zijn polaroidcamera, al is dat dan ook een bovenmaatse, 20×24 inch.
Zo zaten onder andere Kate Winslet, Annette Bening, Martin Scorcese, Dustin Hoffman, Scarlett Johansson, Sean Penn en Oprah Winfrey in de studio van Chuck Close, zonder visagiste, zonder styliste of hairdresser. Bijna schokkend van gewoonheid, vooral de actrices. De mannen zien er ‘gewoon’ niet heel veel anders uit dan ‘ongewoon’.
Dat een gewoon gezicht zo confronterend kan zijn, zegt alles over onze neiging om van doodgewone mensen bovenaardse wezens te maken als ze acteur of actrice zijn. De grootste prestatie van al die sterren is om je in zo’n cultuur van opgeklopte ongewoonheid gewoon te blijven voelen. Pas dan weet je je sterrendom te overleven.
The 20th Annual Hollywood Issue van Vanity Fair, maart 2014, is mondjesmaat te vinden bij tijdschriftenwinkels zoals Bruna. 8,99 euro.