952 Wat licht met een ruimte doet

Maurice Lobre: ‘De Salon du Dauphin in Versailles’. (1901) olieverf op doek (80×93,5cm).  Copyright: arthermitage.org

Door dezelfde geopende deur als op dit schilderij zien we op YouTube zanger Philippe Jaroussky op het balkon staan. Hij houdt een mobieltje aan zijn oor en voert een gesprek, vlak voor het optreden van het Ensemble Artaserses in Versailles waar het publiek al zit te wachten. Want nergens klinkt een concert met barokmuziek zo prachtig als in de zalen en salons van dit chateau waar de ramen van deze Salon du Dauphin ornamenten van schitterend ochtendlicht over de wanden en vloeren verspreiden. In dit schilderij heerst een Grieks zwevende gratie, een aristocratische, 18de-eeuwse atmosfeer, ooit gewekt door kunstenaars die in staat waren van een vochtig kasteeltje in een moeras buiten Parijs het vorstelijkste chateau ter wereld te maken en vorm te geven. Door de glazen deuren zien we het water van het Parterre d’eau.

Dit schilderij van de Franse post-impressionist Maurice Lobre (1862-1951) is een van de onverwachte hoogtepunten op de tentoonstelling ‘Impressionisme, sensatie en inspiratie’ in de Amsterdamse Hermitage. Verwacht daar niet heel veel Renoir, Manet, Pissarro of Sisley. Maar het wemelt er van nooit eerder gezien werk uit de schatkamers van de Sint Petersburgse Hermitage.

Lobre was een leerling van de beroemde oriëntalistische interieurschilder Gérôme. Een hartstochtelijk detailschilder, met een warme, rijke, schilderachtige toets. Het ging in al zijn met liefde geschilderde interieurs vooral om het licht. Wat licht met een ruimte doet, met de kleur en de betekenis, zodat Lobres interieurstudies een bijna psychologische diepte krijgen en daardoor ver uitstijgen boven die van zijn leermeester. Het Parijse publiek noemde Lobre dan ook ‘een intimist’.

Ook zo’n salon van de dauphin wist Lobre om te toveren tot een intieme ruimte waar door de ramen en glazen deuren de uitgestrekte tuin met beelden en waterpartijen is te zien, een plek die op zonnige dagen door extra hemelspots belicht lijkt te worden. Een kunstmatige wereld, een Zonnekoning waardig, maar vooral een monument voor de kunst.

Wie in Versailles deze salon wil zien, moet naar kamer 48, eens het onderkomen van Louis de Dauphin, de schoonvader van Marie Antoinette.  ‘Impressionisme, sensatie en inspiratie’. Museum Hermitage, Amstel 51, Amsterdam. Open: dagelijks 10-17 uur. Tot 13 januari 2013. 

 

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /srv/users/serverpilot/apps/visualia/public/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *