Over beelden en schilderijen

Beelden in Gees 005

Yvo van Marle (vooraan rechts) en Eric Bos (links iets achter hem) tijdens de drukbezochte expositie-opening op 18 oktober 2013 met beelden en schilderijen. (foto: Liesbeth Honders)

Doorgaans zorgen galerieën ervoor dat beelden de schilderijen niet al teveel in de weg staan, dat je hoogstens na een paar wandjes met schilderijen plotseling een beeld tegen het lijf loopt.

Het interessante is namelijk dat onze hersenen heel anders met een beeldhouwwerk omgaan dan met een schilderij. In het eerste geval wordt ons ruimtelijke gevoel aangesproken, bij het laatste voorbeeld moeten we ons instellen op de illusie van ruimte, plasticiteit en stofuitdrukking. Dat zet een heel ander mentaal proces in werking. Het is dan ook geen wonder dat we niet gelijktijdig evenveel aandacht kunnen opbrengen voor het één én het ander.

Als we de voorstelling op een schilderij hebben bekeken, dat gaat vrij snel, blijft er nog een heleboel te genieten van het verhaal van de compositie, de kleur, de manier waarop de verf is aangebracht, het spel van laagjes transparante kleur, de trefzekerheid van de toets. Dat is vaak nog interessanter dan het tafereel of het thema, hoewel die onze aandacht moeten vangen.

Dat geldt ook voor de beelden. Let op de structuur, op hun huid, over waar ze zich soms van binnen laten bekijken, het verhaal van het materiaal.

Beelden zijn soms dwingend, dan weer strelend, behaagziek of stoer, verleidend of afwerend. Je hebt toegankelijke beelden en beelden die een nors en afwerend bestaan leiden en pas na een lange tijd heel goed benaderbaar blijken te zijn.

Geldt dat ook voor schilderijen?

In principe wel. Ook hier zien we een hang naar het statische of de behoefte dynamisch te zijn. We zien hier poëtische schilderingen, statements, verleiding, weinig confrontatie, schoonheid en taferelen van een illustratief karakter. Beelden moeten zichzelf zien te bedruipen. De onderwerpen op de schilderijen kunnen zich koesteren in een context, in een warm bad van kleur en voorstelling. Beelden zijn wat dat betreft eenzame verschijningen.

 

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *