Jaroussky in het Concertgebouw: gevoelig en uitbundig

Concertgebouw 074

 

Philippe Jaroussky (linksboven) en het Venice Barque Orchestra in het Concertgebouw zondag 20 oktober. Foto: Eric Bos

RECENSIE – Aanhoudende golven van applaus en ovaties vielen de Franse countertenor Philippe Jaroussky en het ensemble Venice Baroque Orchestra onder leiding van Andrea Marcon ten deel, gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw. De ster die de barokmuziek een nieuwe impuls gaf en het verschijnsel countertenor een nieuwe glans, gaf een indrukkende en in groeiende mate gevoelige en expressieve vertolking van aria’s van de Venetiaanse componist Nicolo Popora. Dat gebeurde onder de titel ‘Farinelli’, naar de 17de-eeuwse, legendarische castraat Farinelli voor wie Porpora deze aria’s schreef.

Meer nog dan Vivaldi was tijdgenoot Porpora een meester van de versiering in eindeloze en adembenemende  wendingen en guirlandes die door Jaroussky ogenschijnlijk met het grootste gemak werden vormgegeven.

Minstens zo opvallend deze avond was de magnifieke begeleiding van het Venice Baroque Orchestra die jaren geleden in een grotere bezetting onder Andreas Marcon in het Concertgbouw een gedenkwaardige en historische uitvoering gaf van Vivaldi’s oratorium ‘Juditha Triomphans’.

Zo verliep de avond met een stralende uitvoering die duidelijk maakte dat Venetiaanse barokmuziek helemaal niet alleen maar gestroomlijnd en gedisciplineerd moet klinken, maar vooral muzikaal, levendig en expressief. Wat dat betreft is Venice Baroque Orchestra een voorbeeldig en enerverend ensemble, van de virtuoze vioolpartijen tot de prachtige klank van de barokhobo’s en hoorns en een basso continuo van clavecimbel, luit en lage strijkers.

Wat het luistergenot ook bevordert, is het enthousiasme en de warme aanwezigheid van Philippe Jaroussky die de indruk geeft niet zomaar een concert te geven, maar zich met ziel en zaligheid en vooral veel plezier tot de mooiste vertolkingen te zetten, van ‘Mira in cielo’, ‘Dall’amor più sventura’ tot het ontroerende ‘Alto Giove’. Daarbij toonde het orkest zich een meester in het felste staccato forte tot het fluisterzachtste en gevoeligste pianissimo. Dat is zoals deze muziek moet klinken, als een perfecte weergave van het Italiaanse affetuoso.

Een belevenis, dit concert en heerlijk om de praktisch uitverkochte Grote Zaal te zien opspringen van enthousiasme en dankbaarheid voor zoveel uitbundig en gevoelig schoons.

Eric Bos

Over Eric Bos

Eric Bos Eric Bos (Den Haag - 1942) is beeldend kunstenaar,schrijver, docent en journalist. Schrijft essays, romans en non-fictie. Woont in Groningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *